
Foto: Kolektiff images
Jarun Cup 2026 - en helg att minnas för Göteborg Beach Handball Club
I beachhandbollscupen Jarun Cup deltog fem lag från Sverige, varav tre från Väst. Göteborg Beach Handboll Club åkte med tre lag. Bland annat ett flicklag födda 2009-2010 som deltog för första gången, och hade även spelare från Syd. Vi har efter cupen pratat med lagets ledare Sanna Knutsson om hur de upplevde cupen och att delta i två klasser.
Mellan den 30 april och 3 maj spelades Jarun Cup 2026 i Zagreb, Kroatien. Turneringen samlar varje år lag från hela Europa. I år representeras Sverige av hela fem lag, varav tre från Väst.
- Göteborg Beach Handball Club åkte till Zagreb med tre lag:
- Ett flicklag födda 2009–2010 med spelare representerade från olika lag i Sverige som deltog kom 1:a i U16-klassen och 2:a i U18-klassen
- Damlaget kom på 11:e plats
- Herrlaget kom på 7:e plats
- Lund Beachhandball Club deltog med ett damlag som kom på 25:e plats
- Beachhandboll Club Stockholm med ungdomslaget Pink Panthers, bestående av spelare födda 2009, kom på 4:e plats i U18-klassen och på 6:e plats i seniorklassen

Bild på Sanna Knutsson, ledare i Göteborg Beach Handball Club. Foto: Kolektiff images
Från riksläger till finalspel i Zagreb
Efter cupen tog vi kontakt med Sanna Knutsson som är ledare i Göteborg Beach Handball Club (GBHC) för flicklaget födda 2009-2010, för att höra reflektioner från cupen.
Kan du berätta något om er lagsammansättning?
- Det startade med att vi i GBHC planerade att åka på Jarun Cup ihop med våra två seniorlag. Vi hade fem tjejer som tillhör laget sen tidigare och vi behövde fylla upp laget med några spelar till för att ha fullt lag. Våra tjejer från GBHC hade nyss deltagit i riksläger 2 och kände därför tjejer därifrån som vi kunde stärka laget med. Därigenom fick vi med oss två tjejer från Staffanstorp och en från Karlskrona. Tjejerna hade aldrig tidigare spelat tillsammans förutom övningar på rikslägret, och en första träning var inplanerad i Zagreb dagen innan turneringen startade.
Hur upplevde ni helgen i Jarun Cup?
- Redan från att vi gjorde anmälan visade Jaruns ansvariga att detta var en turnering som var riktigt seriös och välplanerad. Mat, boende, transfer och allt annat fick vi hjälp med därigenom.
När vi landade i Zagreb var det regn och kalla vindar som mötte oss och den planerade träningen fick ställas in. Fokus där blev istället att snacka ihop oss muntligt om hur vi skulle tänka inför spel dagen därpå.
Planerna var riktigt fina och vädret blev bättre och bättre för varje dag som gick. Det var matcher igång hela tiden på de sex planerna och fyra planer sände live på YouTube.
Ni valde att spela i juniorklassen också. Vad tror du att det gav laget?
- Med facit i hand var detta ett bra beslut. Inte bara för att få mer speltid men också för att möta ett mer jämt motstånd där tjejerna fick möjligheten till erfarenheter de ännu inte fått möta. I U18 fanns dels Pink Panther med från Stockholm som är ett av Sveriges bästa lag samt så deltog Slovakiens och Ukrainas landslag även här.

Foto: Kolektiff images
Finns det något särskilt ögonblick eller minne från helgen som du tror spelarna kommer bära med sig?
- Det är svårt att bara säga ett ögonblick då denna helgen hade många höjdpunkter. Till att börja med skulle jag säga ögonblicket då tjejerna insåg att de vunnit mot Pink Panthers i semifinal. Ett lag de fruktat hela vägen. Glädjetjuten efter denna match lät högre än dem som kom efter vinst i finalen.
Det andra ögonblicket var när vi fick revansch mot Slovakiens U16-lag i finalen där vi gick in med en helt annan mentalitet och vann stort.
Och det tredje såklart, prisceremonin. Där vi inte bara fick lyfta en utan två pokaler. Vi var det enda laget på hela turneringen som gjorde detta.
Vad tycker du att laget utvecklade mest under cuphelgen?
- Helt klart sin mentalitet och erfarenhet av olika typer av motstånd. Tjejerna laddade om flera gånger under turneringen och tog till sig av alla tips och råd de kunde få. Vi hade lyxen att ha både herr- och damseniorer med oss vid sidan av plan som stöttade, hejade och hjälpte tjejerna.
Alla våra tjejer är extremt duktiga för sin ålder och de visade under denna turnering att de också är snabblärda och snabba på att anpassa sig efter olika konstellationer.
Nu håller vi tummarna för att våra tjejer tar sig vidare från riksläger 3 och att några kanske snart får åka tillbaka till Kroatien för att spela EM i sommar.
Relaterad information
Publicerad: 2026-05-08
Senast uppdaterad: 2026-05-11
Författare: Louise Idebäck